Portal MyASNB

Anda ada akaun ASB?. Sesiapa yang baru mendaftar akaun ASB tahun ni, hanya dapat sekeping kertas je yang mengandungi nombor akaun . Tiada dah buku biru tu. Memandangkan sekarang ni, buku pelaburan ASB dah tiada, maka pengetahuan tentang penggunaan sistem secara online amatlah penting.
Sangat senang okeh. Nak tengok baki boleh, nak tambah pelaburan daripada mana-mana perbankan online yang anda ada pun boleh. Tak perlu ke kaunter atau pergi ke bank. Lihat gambar untuk langkah-langkahnya ya!.

Ha..ni lah, sehelai kertas yang menggantikan buku ASB yang berwarna biru tu. Ada nama, nombor akaun dan transaksi yang berlaku pada hari kejadian

Sebab tu ramai yang bising sebab buku ASB ditiadakan. Sebenarnya, tak susah pun. Kenapa nak bising, sekarang lagi mudah tau sebab boleh tengok setiap masa dan di mana sahaja. Tak perlu ke bank, pejabat pos mahupun ke cawangan ASNB. Kan lagi senang. Nak tambah amaun pelaburan pun tak perlu keluar rumah.


Bagi yang pertama kali nak daftar, silalah taip URLhttps://www.myasnb.com.my/ ya. Klik Daftar di sini macam gambar anak panah tu tunjukkan.


Masukkan maklumat asas korang dan teruskan


Haa..ni part paling penting. Ada yang dah ada akaun ASB tapi buka bertahun-tahun yang lalu. Nombor telefon pun masih guna nombor lama masa bercinta dengn awek pertama dulu.

Kalau macam tu, anda kenalah kemaskini nombor telefon terkini kerana kod TAC akan dihantar melalui nombor telefon anda. Jika anda biasa menggunakan perbankan internet, kod TAC ni memang ada untuk setiap transaksi sebagai langkah keselamatan.

Tak tahu nak kemaskini nombor telefon anda?. Ada 4 cara nak kemaskini.

1) Cawangan ASNB atau Ejen ASNB seluruh negara

2) Surat Menyurat ke : Amanah Saham Nasional Berhad
                                     Jabatan Pengurusan Ejen & Perhubungan Pelanggan
                                     UG, Balai PNB. 201-A, Jalan Tun Razak, 50400 Kuala Lumpur.

3) Faks : 03-20505220

4) Email : asnbcare@pnb.com.my

Surat, faks dan email perlu disertakan dengan salinan kad pengenalan yang disahkan.

Anda hanya boleh meneruskan pendaftaran akaun setelah menerima kod TAC ya. Di situ, nama pengguna, kata laluan dan lain-lain anda boleh daftarkan.


Sekiranya pendaftaran pertama anda sudah berjaya, maka setiap kali nak lihat akaun anda, anda hanya perlu klik Log masuk tu


Masukkan id pengguna dan teruskan. Masukkan kata laluan pula. Id pengguna dan kata laluan ni mestilah sama ketika anda buat pendaftaran sebelum ni. Jangan masukkan nama pengguna dan kata laluan facebook pula.

Nampak tak betapa terperincinya maklumat yang anda boleh lihat di sini.

1) Jumlah dana yang anda ada di ASNB.
2) Jumlah Nilai Pelaburan anda
3) Jika hendak menambah nilai pelaburan sedia ada

Ini pula halaman penambahan pelaburan sekiranya anda hendak menambah pelaburan. Sila tanda 'tick' untuk persetujuan tersebut dan teruskan ya

Masukkan nilai pelaburan yang anda hendak tambah. Minimum RM100. Tak boleh kurang.

Alamak..saya punya dah maksimum. Setahun RM 200 000 je. Sebab tu ada tulisan warna merah kat bawah tu menandakan urusniaga tidak dapat diteruskan. Jadi tak boleh tambah lagi la. Tak dapat la nak tunjuk langkah seterusnya. Lupa nak screenshot masa saya tambah hari tu.

Seingat saya, selepas masukkan nilai yang ingin ditambah, anda perlu masukkan kod yang membuktikan anda bukan robot seterusnya anda akan dibawa ke transaksi pembayaran online samada maybank2u, cimb dan apa sahaja la bank yang ada perbankan online tu.

Selepas transasksi berjaya, nilai pelaburan akan dikemaskini serta merta. Mudah kan. Selamat mencuba.

Tiada ulasan: