5 Kesilapan Besar Dalam Mengajar Anak Membaca Al-Quran



1. Tidak konsisten dan tidak berdisiplin.

Ajar anak setiap hari tanpa culas. Bukan seminggu sekali. 

Konsisten dengan satu-satu kaedah membaca Al-Quran dahulu walaupun terdapat banyak kaedah dalam mengajar anak membaca Al-Quran. Persediaan dan pengalaman yang tidak mencukupi membuatkan ibu bapa sering menukar-nukar kaedah membaca Al-Quran akibat terpengaruh dengan kaedah yang cepat, pantas atau lebih mudah. Sebenarnya tiada jalan mudah untuk itu, semuanya bergantung kepada sikap anda ketika mengajar al-Quran. 

Tetapkan waktu yang khusus untuk mengajar anak membaca Al-Quran supaya terdidik untuk berdisiplin. Disiplin itu bermula dari diri anda sendiri. 

2. Menganggap setiap anak mempunyai keupayaan yang sama.

Sabar. Akibat menganggap setiap anak mempunyai keupayaan yang sama, membuatkan ibu bapa hilang kesabaran. Ketahuilah, setiap anak tidak mempunyai keupayaan yang sama. Bersabarlah dengan anak yang mungkin ‘lambat’ sedikit berbanding dengan anak yang lain. 

3. Mengajar dengan kekerasan

Ketegasan itu perlu tapi jangan kekerasan yang mengambil alih kerana sikap itu membuatkan anak jauh dengan al-Quran dan sering berdalih untuk tidak mahu membaca al-Quran. Elakkan guna bahasa yang kasar atau sentuhan fizikal. Terangkan kepada mereka dengan hikmah mengapa kita mahu dia pandai membaca al-Quran. 

4. Terlalu memanjakan anak 

Terlalu berlembut dengan anak juga membuatkan anak ‘naik tocang’ dan tak bersungguh-sungguh dan hilang tumpuan ketika diajar membaca al-Quran. Memang fitrah anak bermain, tetapi di dalam membaca Al-Quran mereka perlu ambil serius. 

5. Tidak faham dengan kondisi anak

Peka dengan keadaan anak. Pastikan anak tidak letih, tidak lapar dan berada di dalam kesihatan yang baik.

Tiada ulasan: