𝗖𝗮𝗿𝗮 𝗞𝗲𝗹𝘂𝗮𝗿 𝗗𝗮𝗿𝗶 𝗠𝗮𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗛𝘂𝘁𝗮𝗻𝗴, 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗻𝗼𝗺𝗯𝗼𝗿 𝟱 𝘁𝘂 𝘀𝗲𝗺𝘂𝗮 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗯𝘂𝗮𝘁.


Sekali terjebak dengan hutang, maka meranalah kita seumur. Hidup tanpa hutang walau pendapatan tak besar mana, saya rasa lebih aman. Rata-rata di kalangan kita akan mudah terjebak dengan hutang sekiranya tiada pengurusan kewangan yang baik.
Sesiapa nak mencapai kebebasan kewangan tanpa hutang dan mempunyai simpanan yang cukup ni sebenarnya perlukan kekentalan jiwa dan disiplin yang tinggi. Kena kuat semangat kerana kita ada matlamat akhir yang perlu dicapai.
Cara saya, mungkin tak sama dengan orang lain. Mungkin ada acara yang lebih baik. Itu bergantung kepada situasi masing-masing.

1. 𝑴𝒆𝒏𝒚𝒊𝒎𝒑𝒂𝒏 𝒘𝒂𝒍𝒂𝒖 𝒑𝒖𝒏 𝒔𝒆𝒅𝒊𝒌𝒊𝒕 𝒔𝒆𝒉𝒊𝒏𝒈𝒈𝒂 𝒎𝒂𝒎𝒑𝒖 𝒎𝒆𝒏𝒄𝒆𝒄𝒂𝒉 10% 𝒅𝒂𝒓𝒊 𝒑𝒆𝒏𝒅𝒂𝒑𝒂𝒕𝒂𝒏.
Jika tiada disiplin menyimpan, buat potongan gaji. Lagi baik, potongan gaji tersebut juga dibuat sedikit untuk akaun anak-anak. Pengalaman saya, walaupun ada simpanan, saya sering tergoda untuk keluarkannya dari akaun saya tapi tidak tergoda dengan akaun anak-anak. Jadi di situ, ada simpanan yang agak selamat.

2. 𝑩𝒆𝒓𝒉𝒆𝒏𝒕𝒊 𝒈𝒖𝒏𝒂 𝒌𝒂𝒅 𝒌𝒓𝒆𝒅𝒊𝒕, 𝒈𝒖𝒏𝒂 𝒕𝒖𝒏𝒂𝒊 𝒔𝒂𝒉𝒂𝒋𝒂.
Sebenarnya saya tak ingat bila saya mula terjebak dengan kad kredit. Pada awal penggunaan, bayaran yang dilakukan memang cantik. Saya bayar mengikut apa yang saya guna. Siap dapat rebat lagi. Tapi, bila disiplin semakin kurang dan perasaan kita tidak terdidik dengan berbelanjalah dengan apa yang ada di tangan, saya mula berbelanja dalam amaun yang saya tak mampu bayar dengan cukup. Maka beranaklah hutang saya dengan jayanya.

Sepatutnya kita perlu menyimpan duit untuk mendapat / membeli sesuatu yang kita ingini. Saya memang ada duit simpanan tapi suka pula berbelanja dengan kad kredit. Bila muhasabah balik, saya mula kurangkan guna kad kredit dan menggunakannya untuk membayar bil-bil sahaja. Baki hutang masih tinggi sebab penggunaan yang lepas dan tak berkat agaknya sebab terlibat dengan riba. Kad kredit bank konvensional kut. Ni yang paling saya sedih, mengapalah saya tak terfikir semua ni. Maka, kentalkan hati, korek duit simpanan, bayar baki hutang dan tutup kad kredit tersebut. Mujur saya ada simpanan, walaupun sedih melihat simpanan yang makin mengecil.

3. 𝑷𝒆𝒏𝒅𝒆𝒌𝒌𝒂𝒏 𝒕𝒂𝒉𝒖𝒏 𝒑𝒆𝒎𝒃𝒊𝒂𝒚𝒂𝒂𝒏 𝒃𝒂𝒈𝒊 𝒔𝒆𝒃𝒂𝒓𝒂𝒏𝒈 𝒑𝒊𝒏𝒋𝒂𝒎𝒂𝒏 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒅𝒊𝒃𝒖𝒂𝒕 𝒅𝒆𝒏𝒈𝒂𝒏 𝒃𝒂𝒏𝒌.
Kalau ikut penasihat kewangan, jangan beli kereta baru jika kita masih tidak mempunyai simpanan yang cukup. Beli kereta second hand sahaja secara tunai. Tapi bagi yang dah terjebak membeli kereta, pendekkan tempoh pembiayaan. Jika biasanya 7 atau 9 tahun tempoh pembiayaan itu, pendekkanlah ke 4 atau 5 tahun. Memang bayaran setiap bulan agak besar, tapi kita akan untung banyak di situ. Begitu juga jika ada yang membuat pembiayaan peribadi. Pendekkan sebab kita ada matlamat.

4. 𝑫𝒖𝒅𝒖𝒌 𝒓𝒖𝒎𝒂𝒉 𝒅𝒂𝒏 𝒎𝒂𝒌𝒂𝒏 𝒅𝒊 𝒓𝒖𝒎𝒂𝒉.
Yang ni saya selalu gagal. Dalam proses nak istiqamah. Kalau nak berbelanja barang keperluan rumah pula, jangan bawa anak-anak kerana kita akan terdorong untuk makan di luar atau berbelanja barang yang tidak perlu.

5. 𝑭𝒐𝒌𝒖𝒔, 𝒌𝒐𝒏𝒔𝒊𝒔𝒕𝒆𝒏. 𝑱𝒂𝒏𝒈𝒂𝒏 𝒍𝒂𝒓𝒊 𝒅𝒂𝒓𝒊𝒑𝒂𝒅𝒂 𝒎𝒂𝒕𝒍𝒂𝒎𝒂𝒕 𝒂𝒔𝒂𝒍.
Jika nak hapus hutang, jangan pula dalam masa yang sama buat hutang baru!. Kentalkan hati supaya berbelanja dengan berhemah. Tidak terikut-ikut dengan gaya mewah rakan sekerja atau sanak saudara. Ingat, Nampak bergaya tak semestinya poketnya berisi. Entah-entah hutang juga.
Jangan pula cuba-cuba nak pinjam duit dengan kawan-kawan, adik beradik dan sanak saudara. Yakinkan diri, berjimatlah dan tutup mata dengan segala bentuk barangan, makanan atau pakaian yang mewah. Ada barang yang sama, harganya lebih murah. Mahal sebab jenama sahaja. Ada makanan yang lebih murah, tak mengapalah asalkan perut terisi.
Ingat, apabila anda mula meminjam dengan rakan atau saudara terdekat, anda tidak terdidik untuk berdikari. Fikirkanlah, orang yang kita pinjam itu juga mungkin tidak sesenang mana, dan mungkin juga terpaksa menafikan kehendaknya semata-mata untuk menyimpan duit. Alih-alih kita pinjam untuk makan KFC!.

6. 𝑴𝒆𝒎𝒑𝒖𝒏𝒚𝒂𝒊 𝒔𝒊𝒔𝒕𝒆𝒎 𝒑𝒆𝒏𝒈𝒖𝒓𝒖𝒔𝒂𝒏 𝒌𝒆𝒘𝒂𝒏𝒈𝒂𝒏 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒔𝒊𝒔𝒕𝒆𝒎𝒂𝒕𝒊𝒌.
Beli barang yang perlu sahaja. Tangguhkan beli sesuatu barangan itu dan lihat, sekiranya sehingga 30 hari pun kita masih boleh hidup tanpanya, tak perlulah beli. Simpan duit itu untuk langsaikan hutang yang ada.

7. 𝑩𝒆𝒍𝒂𝒋𝒂𝒓 𝒖𝒏𝒕𝒖𝒌 𝒎𝒂𝒏𝒂𝒎𝒃𝒂𝒉 𝒑𝒆𝒏𝒅𝒂𝒑𝒂𝒕𝒂𝒏
Anda boleh berniaga sambilan (jangan sampai abaikan tugas yang hakiki) atau melabur di instrument pelaburan yang betul dan diyakini. Bukan skim cepat kaya ya.


Tiada ulasan: