:- UBAT HATI -:

“Mak, org rasa tak nak la pergi DPLI kat UPSI tu..rasa tak sedap hati dan takde semangat langsung nak belajar balik..nanti tak bleh blajar lagi susah..dahla terikat ngan KPM..” itulah antara ungkapan awal yg saya luahkan pada ibu saya sewaktu menerima tawaran program DPLI hujung thn lps..mana mungkin saya nak belajar, dlm keadaan diri saya yg sebegini..walaupun menjadi seorang pendidik adalah cita-cita saya, namun..lantaran peristiwa yg agak membuatkan hidup saya agak kelam kabut mendorong saya meluahkan keputusan itu..

Dalam keterpaksaan, saya gagahkan juga kaki melangkahkan kaki ke UPSI, kes kena paksa ngan ayah..huhu..tp bila fikir2 balik, bagus juga dipaksa gini, kalau tidak tentu saya masih menjadi suri rumahtangga sepenuh masa atau tengah giat mencari kerja di sekitar KL setelah meletak jawatan di MTDQ gara-gara kedegilan saya menghadapi mudir..dan kalau bukan krn kedegilan saya itulah tentu saya tak dapat tawaran ke UPSI ni..

Tup2..dah hampir sebulan kat sini..waa..tak sabarnya nak abis..bkn tak nak belajar..saya mmg nak belajar..malah saya mmg mahu belajar sehingga peringkat yang paling tinggi..bila saya melihat mereka yg berada di ‘atas’(tak kira la di mana2 jabatan atau organisasi) terdiri dr mereka yg tdk menghayati Islam yg sebenar, maka begitu susah nak wujudkan biah solehah dan sukar nak laksanakan amar ma’ruf nahi mungkar, saya juga terpanggil utk menyahut seruan itu untuk sama-sama membantu agamaMU ini..sebab itu saya gagahkan juga kaki melangkah walaupun hati masih tidak tenang..byk sumbangan yang kita boleh lakukan apabila bergelar seorang pendidik..saya muhasabah diri, kuatkan hati, mohon pd Allah, hayati ayat2NYA dan habiskan wang ringgit utk membeli buku2 motivasi krn saya fikir punca saya jadi sebegini lemah selepas ujian2 yang berlaku gara2 hati ini sakit..ya..sakit krn terlalu byk mengikut nafsu..sakit kerana byk melakukan dosa..lantaran itu hati ini sentiasa resah..tdk tenang..saya perlukan ubat..ubat utk hati ini..Sabda Rasulullah SAW:
“ Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya. Tetapi seandainya daging itu kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Dan daging yg dimaksudkan ini adalah hati” (Riwayat Bukhari dan Muslim dari Nukman bin Basyir)

Para ulama telah menyatakan, Allah SWT telah mengketegorikan hati kepada 3 jenis iaitu qalbun sahih, qalbun mayyit dan qalbun maridh..qalbun sahih bermaksud hati yg suci, bersih, sihat dan bebas dari segala gangguan yg boleh menyebabkan pemiliknya menentang perintah dan larangan ALLAH..qalbun mayyit bererti hati yg mati..org yg memiliki hati ini tidak akan mengenal Penciptanya..manakala qalbun maridh adalah hati yg sakit..golongan yg mempunyai hati jenis ini masih mempunyai kehidupan tetapi hatinya ada menyimpan benih-benih penyakit..hati ini perlu dirawat dan diubati..

Buat semua pengunjung blog, marilah kita sama2 mengkoreksi hati dan diri kita, semoga diri kita sentiasa berusaha utk memiliki qalbun sahih..terlalu byk utk saya huraikan tentang persoalan hati ini..apapun, kenalilah hati sendiri sebelum berusaha mengubatnya…utk renungan bersama, sama2 kita hayati frasa ini “ Nafsu dan syaitan bekerjasama utk merebut tempat di hati manusia. Jika hati sudah dikuasai, sudah ditawan maka manusia tdk lagi mengikut perintah Allah SWT dan RasulNya tetapi akan mengikut apa sahaja kehendak nafsu dan syaitan…”

-Hati tempat jatuhnya pandangan Allah, jasad lahir tumpuan manusia, utamakanlah pandangan Allah..daripada pandangan manusia-

Tiada ulasan: