:- ALMUKMINAH SOLEHAH -:


“Akalmu senipis bilahan rambut..tebalkanlah ia dgn limpahan ilmu, jua hatimu bak kaca yg rapuh kuatkanlah ia dgn iman yg teguh…Tercipta engkau dr rusuk lelaki bukan dr kaki utk dialasi, bkn dari kepala utk dijunjung… tapi dekat di bahu utk dilindung, dkt jua di hati utk dikasihi. Engkaulah wanita hiasan duniawi.. Mana mungkin lahirnya bayangan yg lurus elok..jika dtgnya dr kayu yg bengkok..begitulah peribadi yg dibentuk.....didiklah wanita dgn keimanan bukannya harta ataupun pujian kelak tidak derita berharap pada yg binasa.. engkaulah wanita istimewa…”

Bait2 lagu dr kumpulan Dehearty itu membuatkan saya menginsafi kejadian diri ini..sayalah si tulang bengkok..jika dididik dgn kekerasan saya akan patah, jika terlalu lembut..maka selamanya saya akan bengkok..leceh kan..hmm..tp itulah uniknya kejadian Tuhan, dan itulah juga kelebihan utk saling melengkapi kehidupan bersama kaum Adam…namun, tentu kita masih ingat pesan Nabi bahawa wanita adalah fitnah terbesar kpd umat akhir zaman..Ya ALLAH, saya harap diri ini tdk menjadi fitnah kpd Islam tp jadikanlah diri ini sbg asbab hidayah kpd org lain..doa itulah yg sering saya ulang2 lantaran takut saya bakal diperhitungkan atas dosa org lain yg berpunca dari diri saya..Membaca sirah wanita solehah di zaman silam, terasa jauh utk saya mengejar impian menjadi seperti mereka..terlalu byk yg kurang..

Saya cuba contohi segala sifat2 mereka supaya diri ini tidak ketinggalan untuk merebut gelaran wanita solehah di sisi ALLAH..tapi layakkah saya?..dgn karat mazmumah yg menguasai diri, dgn akhlak dan peribadi yg sering tersasar dari garis panduan Islam, dgn ilmu yg sedikit cuma..mampukah saya?.. Lemahnya saya menghadapi segalanya membuatkan saya hampir berputus asa…hanya DIA kekuatan saya..saya yakin, saya mampu..saya perlu kuatkan mujahadah melawan hawa nafsu, berusaha bersungguh2 untuk memperbaiki diri ini setiap saat dan ketika…Impian saya utk menjadi seorg muslimah dan mukminah solehah, akan cuba saya realisasikan sblm nafas ini terhenti…Duhai pengunjung blog yg bernama wanita, kalian amat saya sayangi krn kaum kita inilah yg paling byk menghuni isi neraka, justeru itu saya harap kita dapat sama2 saling ingat mengingati kerana kita juga golongan yg paling mudah utk memasuki syurga..mari kita sama2 renungi kata2 ini..

“Hawa, jgnlah sesekali kau cuba menggoncang keimanan lelaki dgn lembut tuturmu, dgn ayu wajahmu, dgn lengguk tubuhmu. Jgn menghentak2 kakimu utk menyatakan kehadiranmu. Jgn Hawa, jgn sesekali cuba menarik perhatian kaum Adam yg bkn suamimu, krn dikhuatiri ia mengundang kemurkaan dan kebencian Allah.

Hawa, andai engkau belum berkahwin, jgn engkau risau akan jodohmu, ingatlah Hawa janji Tuhan kita, wanita yg baik adalah utk lelaki yg baik..Jgn menggadaikan maruahmu hanya semata-mata krn seorg lelaki..Jgn memakai pakaian yg menampakkan susuk tubuhmu hanya utk menarik perhatian dan memikat kaum lelaki krn kau bkn memancing hatinya tp meransang nafsunya. Jgn memulakan pertemuan dgn lelaki yg bukan muhrim krn dikhuatiri dari pertemuan..lahirnya nafsu kejahatan yg menguasai diri..Jgn kau tanggalkan pakaian malumu dari dirimu kerana itulah benteng yg menjaga dirimu.

Hawa, lelaki yg baik tdk melihat paras rupa, lelaki yg soleh tdk memilih wanita melalui keseksiannya, lelaki yg warak tdk menilai wanita melalui keayuannya, kemanjaannya, serta kemampuannya menggoncang iman mereka..Tetapi Hawa, lelaki yg baik akan menilai wanita melalui akhlaknya, peribadinya dan addinnya. Lelaki yg baik tdk menginginkan sebuah pertemuan dgn wanita yg bkn muhrimnya krn dia takut memberi kesempatan pd syaitan utk menggodanya..Lelaki yg warak jg tdk mahu bermain cinta krn dia tahu apa matlamat dlm sebuah hubungan antara lelaki dan wanita yakni perkahwinan..

Oleh itu Hawa, jagalah pandanganmu, jagalah pakaianmu, jagalah akhlakmu, kuatkan pendirianmu. Keraskan suaramu, seriuskanlah perwatakanmu ketika berurusan dgn mereka..Sekiranya ada yang ingin mendekatimu, tegaskan kepada mereka bahawa kita punya prinsip, kita punya maruah untuk dipertahankan..biarlah mereka mengatakan kau ego krn terlalu tegas menjaga prinsipmu, biarlah mereka mengatakan kau degil kerana tidak mengikut kata mereka..Ingat Hawa, andai dirimu dipenuhi iman, andai dirimu dihiasi taqwa, kelembutanmu..keayuanmu dan kepatuhanmu sedia terserlah sebagai pancaran imanmu ketika bersuami nanti. Sembunyikan kemanisan senyumanmu, tutuplah segala kelebihan yang bisa menggoncang nafsu kaum Adam..Andai kata ditakdirkan tiada cinta dr Adam untukmu, cukuplah hanya cinta Allah menyinari dan memenuhi jiwamu..Cintailah Allah di kala susah dan senang krn kau akan memperolehi cinta dari insan yg juga menyintai ALLAH..Ingatan terakhir, jgn sesekali tgn ini menggoncang keimanan kaum Adam. Tetapi biarlah tgn yg lembut ini menggoncang dunia dlm mencapai keredhaan Illahi”

-Wanita yg baik adalah yg tidak memandang lelaki dan lelaki tidak memandang kepadanya-

Tiada ulasan: